Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü

Hasznos TIPPEK kánikulában!

2015. 08. 06. 16:40:00
Hasznos TIPPEK kánikulában!

Kánikulában az étrendünk megválasztásánál az egyik legfontosabb szempont az, hogy könnyűtápértékben és rostokban gazdag ételeket fogyasszunk. Tegyük mindezt napjában többször, kisebb mennyiségekre osztva. Ezáltal tudjuk biztosítani a megfelelő vércukorszintünket és teltségérzetünket is fenn tudjuk tartani. Ezen szempontok kielégítésére kiválóan alkalmasak a szezonális gyümölcsök, akár préselt vagy összeturmixolt formában.

 

Kánikulában sokan panaszkodnak, hogy nem tudnak enni, nem éhesek; vagy éhesek, de egy falat sem megy le a torkukon, ugyanakkor a nap folyamán gyakran az ájulás kerülgeti őket. Gyümölcsturmix fogyasztásával a gyümölcscukor felszívódása lassabban megy végbe a szervezetben, ezáltal biztosítja a teltségérzetet és a vércukorszintet is tovább tartja az optimális szinten. A gyümölcsök fogyasztása magas folyadéktartalmuk miatt is javasolt ilyenkor.

Az épp szezonális, kedvenc gyümölcsökkel készíthetünk magunknak házi joghurtot, amit tartalmasabbá tehetünk zabbal, müzlivel, olajos magvakkal. A joghurtokat ízesíthetjük egy kevés nyírfacukorral, mézzel, juharsziruppal vagy akár nyári hűsítő hatású fűszernövényekkel, ilyen lehet a menta vagy a citromfű. A gyümölcsök önmagukban is elegendő cukrot tartalmaznak, így nem javasoljuk plusz cukor vagy édesítőszer hozzáadását. Egészségtudatos étrendünk megválasztásának csak a saját fantáziánk szabhat határt.

Estefelé, amikor szervezetünk a hőség kellemetlen hatásai alól egy picit fellélegezhet, vigyünk be nehezebben emészthető fehérjéket, húsokat, halakat, sajtokat. Ezek mellé fogyasszunk minél többfélezöldséget akár nyers, akár párolt formában. 

folyadékbevitel kapcsán fontos hogy minimum napi 3-4 liter folyadék bevitele, nem csak csapvíz formájában. Fontos az ásványvíz fogyasztása, amivel a hőség hatására kiizzadt sókat tudjuk pótolni. Magunk is ízesíthetjük a vizet házi készítésű szörppel, vagy készíthetünk frissítő hatású gyümölcsteákat mentával vagy citromfűvel.

Nagy hőség idején, különösen sportolók esetén lehet egy kicsit sósabbra ízesíteni az ételeket, hogy a hőség okozta sóveszteséget pótolni tudjákBármilyen kánikulában végzett mozgás során folyamatosan pótolni kell az izzadás által vesztett só,- és cukorveszteséget. Itt is fontos a fokozatosság elve, hogy csak kortyolgassunk, ne egyszerre pótoljuk az egész edzés folyadék-, és sóveszteségét. Erre vannak olyan speciálisnak mondható úgynevezett sportitalok, melyek egyszerre pótolják a folyadékot, a kiürült sókat és szénhidrátokat is. Ezeket az italokat szakszerűen izotóniás italoknak nevezik, utalva arra, hogy sűrűségük a szervezetben fellelhető folyadéksűrűséggel azonos. Minimálisan tartalmaznak vitaminokat, melyeknek leginkább serkentő funkciójuk van, de nem szükségszerű alkotói a sportitaloknak. Akár magunknak is készíthetünk izotóniás italt, amibe kevés sót teszünk, de ezeket készen, boltokban is megvásárolhatjuk.

Amit mindenképpen kerüljünk el, azok a szélsőségek: a túl hideg vagy a túl meleg ételek és italok fogyasztása. Amikor felhevült állapotában a szervezetet hideg itallal leforrázzuk, könnyen torokgyulladást, megfázásos tüneteket okozhatunk. Továbbá a szervezetben, egy külső inger hatására - mely gyorsan és rövid ideig tartó hatásfokkal lehűti a szervezetet - egy hirtelen fűtőmechanizmust indíthat be, mely még magasabb hőérzetet okozhat.

Végezetül még egy nagyon fontos szempont. Minden esetben saját magunk győződjünk meg arról, hogy a táplálék, amit elfogyasztunk az friss legyen. Kánikulás hőségben nagyon nehéz frissen tartani az ételeket. Ebben az időszakban kerüljük a boltokban, éttermekben és strandokon árusított készételeket.

Házi joghurt:

Hozzávalók:

  • 1 liter friss tej
  • 2 ek natúr joghurt

Elkészítés:

A tejet forraljuk fel, majd rakjuk félre és hagyjuk kicsit kihűlni. Amikor kihűlt keverjük bele a joghurtot. Ezután tegyünk rá fedőt, és rakjuk meleg helyre. Akár körbe is tekerhetjük konyharuhával vagy törülközővel, a lényeg, hogy minél lassabban hűljön ki a joghurtunk. Amikor teljesen lehűlt, készen is van.

Jó étvágyat kívánunk!

Forrás: nosalty.hu

 

Gyümölcsturmix: 

Hozzávalók:

  • fél avokádó
  • 1 banán
  • 1 marék spenótlevél
  • 1 liter cukrozatlan almalé

Elkészítés:

A hozzávalókat tegyük turmixba majd kb. egy perc alatt turmixoljuk homogén állagúra. Hűtőben tárolva még másnap is fogyasztható! A gyümölcsöket és a zöldségeket kedvünk szerint kombinálhatjuk.

 

+TIPP: Tegyünk gyümölcsdarabokat a jégkockatartóba, öntsük fel vízzel és mehet is a fagyasztóba! Így bármikor ízesíthetjük és hűthetjük velük kedvenc italunkat.

blog comments powered by Disqus