Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü

Hogyan tudod azonosítani és kezelni a krónikus alsó hátfájást (LBP) különböző gyakorlatokkal

2018. 08. 30. 15:46:00
Hogyan tudod azonosítani és kezelni a krónikus alsó hátfájást (LBP) különböző gyakorlatokkal

A hátfájdalom az egyik leggyakoribb betegség, amelyet a lakosság megtapasztal és a betegápolók napi szintű beáramlását tapasztalják az ilyen fájdalmakkal küzdő betegeknek.

Mivel az alsó hát szerepet játszik a mozgásban és tartásban is, ezért a fájdalom forrásának megtalálása nehéz feladat még a legtapasztaltabb egészségügyi dolgozóknak is.

De, egy olyan fizikailag és mentálisan megterhelő helyzetben, mint az alsó hát fájás, a minőségi kiértékelés nagyon fontos.

Mielőtt kezelnéd a fájdalmat meg kell találnod, hogy mi okozza azt!

Mi okozza a krónikus hátfájdalmat?

A hátfájdalomnak négy fő oka van, amelyet a szakembereknek figyelembe kell venniük a betegeik vizsgálata során:

Hát fájdalom / Sebészeti beavatkozás után

A legnyilvánvalóbb az, hogy azonosítani kell azokat a betegeket, akiknek hátsérülésük vagy sebészeti beavatkozásuk volt, és emiatt bizonyos mértékű hátfájdalmat éreznek.

Túl használat

Gyakran előfordul a sportolóknál, fizikai munkásoknál vagy olyan embereknél, akik egész nap talpon vannak. Az alsó hát fájás leggyakrabban azoknál fordul elő, akik folyamatosan úton vannak. Pontosabban azoknál, akik helytelen vagy nem megfelelő mintákat követnek.

Szegényes ergonómia / Mozgásszegény életmód

A spektrum másik végét nézve, a populáció nagyobbik része az egész napját ülve tölti; ez lehet vezetés, munka vagy tévénézés, amelyek hatása gyorsan összeadódik.

A helyzetet még rosszabbá tudja tenni, a nem megfelelő ülési helyzet, ami miatt a hátfájás még nagyobb valószínűséggel fordulhat elő.

Végül, a fájdalom láthatólag elkerülhetetlen azok számára, akik „ülő” életet élnek, mivel kialakulhat nyomás az ágyéki gerincen.

Alsó-kereszt szindróma

Az izom egyensúlytalanság szindróma leírható a tömör thoracolumbar extensor izmokkal a kereszt hátsó oldalán és erős iliopsoas és rectus femoris izmokkal, valamint gyenge mély hasizommal és gyenge gluteus maximus és medius izmokkal.

Minél tovább vannak jelen ezek a testtartási kompenzációk a betegeknél, annál valószínűbb, hogy krónikus alsó hát fájást fognak tapasztalni.

Még akkor is, ha azonosítod a fájdalom gyökerét, mindenki másképp érzi és tolerálja a fájdalmat.

Lindsay Becker elsősorban golfozókkal együtt dolgozó fizioterapeuta, rendszeresen kezel hátfájással hozzá forduló betegeket, és folyamatosan szembe kell néznie ezzel a problémával.

“Nem minden hátfájás mutatja magát ugyanolyannak,” mondja Becker.

“Még akkor is, ha találunk két embert, akiknek például tárcsás dudora van, az egyikük lehet a flexiós-alapú mozgást preferálja, miközben a másik a nyújtás-alapú mozgásokat preferálja.

Ez tényleg úgy működik, hogy minden embert egyedi esetnek tekintünk; mikor fáj, milyen mozgásnál fáj, mit tudnak és mit nem tudnak csinálni, megnézzük a felette és alatta lévő ízületeket és megnézzük, hogy van-e mozgáskorlátozás vagy erő csökkenés máshol, ami erősebb nyomást tesz a gerincre, majd ezekkel az információkkal megyünk tovább.

Annyira sok tényező van ezen a területen, hogy a probléma azonosítása a legnagyobb segítség, amit kaphatunk ennek a problémának a kezelésében.”

Sok ok és sokféle rehabilitációs lehetőség létezik. Azonban Dr. Becker leginkább használt módszere a legtöbb esetben a korrekciós gyakorlatok.

Míg a fájdalomcsillapítás, a helyi fájdalomcsökkentők és egyéb módszerek csak ideiglenesen csökkentik a hát alsó részének fájdalmát, addig a terápiás gyakorlatok használatával a probléma gyökerét lehet megtalálni és orvosolni, így tartós eredményeket elérve.

HOGYAN ÍRJUNK FEL GYAKORLATOKAT KRÓNIKUS ALSÓ HÁT FÁJÁSRA

Függetlenül attól, hogy hol és honnan származik a fájdalom, a hátfájásban szenvedő betegeknél fontos, hogy a gyógykezelés ismétlődő és módszeres folyamat legyen.

A cél az, hogy megfelelően igénybe vegyük a csípő és fenék izmok magját, hogy visszahozzuk a megfelelő mozgási folyamatokat és a megfelelő tartást.

„Amikor előírok különböző gyakorlatokat, akkor szeretek sokféle pózt használni, hogy megpróbáltatásnak tegyem ki, vagy csökkentsem a gerinc stabilitásának megterhelését” mondta Becker. „Először minél súlytalanabb pozíciókkal kezdek, mint a hanyatt fekvő pozíciók, csak a gerinc közeli izmok aktiválására fókuszálva, de kihagyva a gerinc gravitáció elleni stabilizálását. Aztán végigmegyünk a különböző pozíciófajtákon, mint a négykézláb, térdelő és végül az álló pozíciók, hogy folyamatosan és fokozatosan terheljük a gerincet a gravitációval, amivel beállítható a megfelelő tartás.”

A 4x4-es pozíció gyakorlatok mátrixának megfelelő használata

Dr. Becker metódusát teljes mértékben vázolja az alábbi Funkcionális Gyakorlatok Előrehaladásának 4x4-es Mátrixa. 

Ez gyakran használt a szelektív funkcionális mozgás kiértékelés protokollban. Ez a metódus két tényezőt használ fel, hogy eldöntse a megfelelő gyakorlatok osztályát a rehabilitációs folyamat során, amelyek a páciens fájdalmától és képességeitől függnek.

  1. A pozíció oldal (bal) – a neurofejlődési folyamat alapján kerül kiválasztásra és megmutatja, hogy a páciens milyen pozícióban fogja végrehajtani a gyakorlatot (megtámasztott, függesztett, halmozott vagy álló)
  2. Az ellenállás oldal (jobb) – az ellenállás típusa, amelyet a páciens használni fog, miközben végrehajtja a gyakorlatot (visszacsatolt, terhelés nélküli, terhelten visszacsatolással, csak terheléssel)

A páciensek korlátainak nem átlépése a kulcs minden gyakorlatnál, de ez még inkább igaz az olyan finom, aprólékos esetben, mint az alháti rehabilitáció.

Hátfájdalom csillapítása különböző gyakorlatokkal

A hátfájás enyhítésére a gyakorlatoknak nem kell bonyolultnak vagy nehéznek lenniük, csak egy TheraBand CLX-re és egy TheraBand Pro Series labdára vagy szükséged ahhoz, hogy valóban megkönnyebbülj és enyhüljenek a fájdalmaid.

Kattints ide, hogy elmenthesd és használhasd a gyakorlatokat tartalmazó PDF-et, amit könnyen beépíthetsz mindennapjaidba!

Forrás: http://www.performancehealthacademy.com/articles/how-to-identify-and-treat-chronic-low-back-pain-with-exercise.html